Начало Местен фокус Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
835
България

Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев.Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година.

| 12 Септември 2025, 21:23 ч.
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Снимка © БТА

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев. Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година. Мюнхен 1923“, са Свобода Цекова и Антон Стайков, а на малко познатия дружески шарж, около който е изградена тя, са изобразени знакови фигури от българския културен живот между двете световни войни. 

Приключи официалното двудневно посещение на министър-председателя Росен Желяз

На територията на област Пазарджик се провежда специализирана полицейска опер

Министърът на външните работи Георг Георгиев заяви в Благоевград, че приемане

Днешният 8 септември, на който, според църковния календар, се отбелязва Рожде

„От МВР са знаели за записа и въпреки това излъгаха“, заяви пред

Рисунката е създадена от Райко Алексиев в Мюнхен през бурната 1923 година, като по неясни причини художникът го е скъсал и изхвърлил веднага след създаването му. По-късно творбата е спасена от Олга Живкова – сестра на Маша Живкова-Узунова, тогава годеница на Дечко Узунов – и пренесена в София. Сто години по-късно чрез тази изложба творбата достига до публиката, носейки своите истории и загадки. 

В зимната сцена на отпътуване на рисунката оживява група български студенти и интелектуалци – едни вече утвърдени, други още в началото на своя път. Сред тях са поетите Николай Лилиев и Елисавета Багряна, писателите Светослав Минков и Георги Райчев, художниците Райко Алексиев, Дечко Узунов, Константин Щъркелов и Маша Живкова, а разказът на експозицията не свършва в края на 1923 година, а проследява живота им и след тяхното завръщане в България. 

Творбата е предоставена на кураторите от наследничката на Олга Живкова Мария Дерменджиева с идеята да разкажат историята зад нея, каза Антон Стайков. „Тя донесе тази никога непоказвана и нереставрирана и пълна с мистерия рисунка и ние решихме да се опитаме да направим дори и малък разказ, защото си струва“, посочи той. Кураторът подчерта, че  непознат шарж на 11 герои не е нещо, което се среща често. Сюжетът на творбата е именно от 1923 година. „Знаем за този период, за българската колония, за интересната година и решихме да направим нашия малък разказ и да обедини тези персонажи, които са на карикатурата, за да отдадем дължимото на тези български творци“, обясни той. По думите му във всички от тях има разочарование от това, което става в България, както и желание да се докоснат колкото се може повече до културната среда в Германия, за което пък им помага хиперинфлацията. „Тогава се оказва, че докато марката се превръща от десетки хиляди до милиард, българският лев има по-висока стойност и те могат да си позволят да си купуват най-различни, понякога луксозни неща“, отбеляза Антон Стайков. Всички от тях впоследствие се прибират в България и изграждат в периода между двете войни част от елита на страната. Кураторът изрази мнение, че този шарж ще даде възможност на изследователите да открият много неща около тези личности и посочи, че именно това е смисълът на подобни открития - да влязат в общия разказ. 

За кураторите най-голямото предизвикателство е било да разгърнат разказа в толкова камерно пространство, коментира Свобода Цекова. „Намираме се в стая, която е може би 12 квадратни метра. Правили сме изложби на 1000 квадрата и повече, но никога не сме работили в толкова малко помещение и се чудехме много как да направим разказа“, посочи тя. Цекова изказа специална благодарност на директора на Художествена галерия – Казанлък д-р Пламен Петров за това, че е отворен за всякакви идеи и е посрещнал с абсолютно доверие идеята изложбата да започва в шкаф. „От шкафа разказът преминава върху една маса и в една книга, която представя какво са правили героите през 1923 година, но има и отделни глави, които дават допълнителна информация за контекста събитията“, обясни Свобода Цекова. Макар и темата да е 1923 година, разказът не спира в края на годината, а продължава с историята на тези хора след завръщането им в България.  По думите и това е „хибрид между камерна изложба и читалня в библиотека“, а кураторите искат да проверят как това ще работи с публиката и дали може в толкова малко пространство да се организира разказ, който да функционира.  В изложбата са използвани копия от репродукции, фотопрепратки, писма, кореспонденция, цитати на изследователи, работили по темата. Подготовката е започнала преди повече от година и половина, предстои да бъде създадено и книжно издание. Цекова подчерта, че зад изложбата стои трудът на много хора и изказа благодарност на всички, помогнали за нейното създаване. 

Освен че е дълго изследователско пътешествие на кураторите, тази изложба по невероятен начин преплита житейски и творчески съдби на личности, които определяме като едни от големите стълбове на българския модернизъм и на всички онези процеси, случили се в България през 30-те и 40-те години на миналия век, каза директорът на казанлъшката галерия д-р Пламен Петров. Той посочи, че именно събитията, които тези личности преживяват заедно през 1923, се превръщат в ключа, начертал следващото развитие на българското изкуство. Д-р Петров отбеляза, че наблюдава работата на Свобода Цекова  и Антон Стайков от две десетилетия и определи настоящата изложба като „изумително важна крачка в техния творчески тандем“. Той изрази надежда тя да бъде показана в разгърнатия си вариант и в Мюнхен. Мисля, че това е едно от най-европейски изпълнените изложбени продукти в страната в последните няколко години, заяви директорът. 

Мъж на 34 години от пернишкото село Дивотино загина при катастрофа с мотор, с

Нормален е трафикът на всички гранични контролно- пропускателни пунктове с Ре

Районен съд – Монтана наложи мярка за неотклонение „задържане под

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Жители на Брезник протестираха и поискаха временна комисия да проучи функционирането на водоснабдителната мрежа в общината
За трети пореден път жители на Брезник протестираха заради обявеното частично бедствено положение в града, влошеното качество на водата от язовир "Красава" и безводието в част от н ...
Изкуството е като магия – предаване на енергия и чувства
Като цяло изкуството е като магия – предаване на енергия и чувства. То е част от живота на хората, които се занимават с изкуство. При тях има нещо, което ги подтиква да покаж ...
Доброволните формирования в област Враца са имали шест участия в гасене на пожари от началото на годината
Доброволните формирования в област Враца са имали шест участия в гасене на пожари от началото на годината, каза днес пред журналисти началникът на сектор „Превантивна и контр ...
Спасена е жена при пожар в административна сграда в Сливен
Сигнал за пожар е подаден днес в 15:48 ч. в Районната служба „Пожарна безопасност и защита на населението”в Сливен, съобщиха от Областната дирекция на МВР. Огънят е въз ...
Кметовете на малките населени места изпълняват много повече от една роля
В малките населени места кметът е не само управленец, а и аптекар, магазинер, строител – човекът за всичко. Затова колкото по-малко е едно селище по смисъла на закона, толков ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Апелативният съд във Велико Търново намали мерките за неотклонение на четиримата младежи, задържани за побой над директора на полицията в Русе, заседанието продължи около 13 часа
Великотърновският апелативен съд намали мерките за неотклонение на четиримата младежи, задържани за побой над директора на Областната дирекция на МВР в Русе старши комисар Николай ...
Във Видинския архив подреждат изложбата „Модата в огледалото на едно столетие (1850-1950)“
В изложбената зала на Държавен архив-Видин подреждат изложбата „Модата в огледалото на едно столетие (1850-1950)“. Изложбата включва табла, които са от фонда на Държавн ...
С шествие до "триъгълника на властта" завърши протестът в София в подкрепа на кмета на Варна Благомир Коцев
С шествие до триъгълника на властта завърши протестът в София в подкрепа на кмета на Варна Благомир Коцев. Припомняме, че днес съдът остави в ареста кмета на Варна Благомир Коцев. ...
Жители на Брезник протестираха и поискаха временна комисия да проучи функционирането на водоснабдителната мрежа в общината
За трети пореден път жители на Брезник протестираха заради обявеното частично бедствено положение в града, влошеното качество на водата от язовир "Красава" и безводието в част от н ...
Творби на млади фотографи бяха показани в изложба в Пловдив
Творби на млади фотографи бяха показани в изложба, открита тази вечер в галерия "Мария Луиза" в Пловдив. Представяме една наистина много хубава изложба, събрала различни творчески ...
Тикер в 02:41 ч.
Великотърновският апелативен съд намали мерките за неотклонение на четиримата мл ...
Начало Местен фокус
835
България

Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев.Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година.

| 12 Септември 2025, 21:23 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Снимка © БТА

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев. Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година. Мюнхен 1923“, са Свобода Цекова и Антон Стайков, а на малко познатия дружески шарж, около който е изградена тя, са изобразени знакови фигури от българския културен живот между двете световни войни. 

Рисунката е създадена от Райко Алексиев в Мюнхен през бурната 1923 година, като по неясни причини художникът го е скъсал и изхвърлил веднага след създаването му. По-късно творбата е спасена от Олга Живкова – сестра на Маша Живкова-Узунова, тогава годеница на Дечко Узунов – и пренесена в София. Сто години по-късно чрез тази изложба творбата достига до публиката, носейки своите истории и загадки. 

В зимната сцена на отпътуване на рисунката оживява група български студенти и интелектуалци – едни вече утвърдени, други още в началото на своя път. Сред тях са поетите Николай Лилиев и Елисавета Багряна, писателите Светослав Минков и Георги Райчев, художниците Райко Алексиев, Дечко Узунов, Константин Щъркелов и Маша Живкова, а разказът на експозицията не свършва в края на 1923 година, а проследява живота им и след тяхното завръщане в България. 

Творбата е предоставена на кураторите от наследничката на Олга Живкова Мария Дерменджиева с идеята да разкажат историята зад нея, каза Антон Стайков. „Тя донесе тази никога непоказвана и нереставрирана и пълна с мистерия рисунка и ние решихме да се опитаме да направим дори и малък разказ, защото си струва“, посочи той. Кураторът подчерта, че  непознат шарж на 11 герои не е нещо, което се среща често. Сюжетът на творбата е именно от 1923 година. „Знаем за този период, за българската колония, за интересната година и решихме да направим нашия малък разказ и да обедини тези персонажи, които са на карикатурата, за да отдадем дължимото на тези български творци“, обясни той. По думите му във всички от тях има разочарование от това, което става в България, както и желание да се докоснат колкото се може повече до културната среда в Германия, за което пък им помага хиперинфлацията. „Тогава се оказва, че докато марката се превръща от десетки хиляди до милиард, българският лев има по-висока стойност и те могат да си позволят да си купуват най-различни, понякога луксозни неща“, отбеляза Антон Стайков. Всички от тях впоследствие се прибират в България и изграждат в периода между двете войни част от елита на страната. Кураторът изрази мнение, че този шарж ще даде възможност на изследователите да открият много неща около тези личности и посочи, че именно това е смисълът на подобни открития - да влязат в общия разказ. 

За кураторите най-голямото предизвикателство е било да разгърнат разказа в толкова камерно пространство, коментира Свобода Цекова. „Намираме се в стая, която е може би 12 квадратни метра. Правили сме изложби на 1000 квадрата и повече, но никога не сме работили в толкова малко помещение и се чудехме много как да направим разказа“, посочи тя. Цекова изказа специална благодарност на директора на Художествена галерия – Казанлък д-р Пламен Петров за това, че е отворен за всякакви идеи и е посрещнал с абсолютно доверие идеята изложбата да започва в шкаф. „От шкафа разказът преминава върху една маса и в една книга, която представя какво са правили героите през 1923 година, но има и отделни глави, които дават допълнителна информация за контекста събитията“, обясни Свобода Цекова. Макар и темата да е 1923 година, разказът не спира в края на годината, а продължава с историята на тези хора след завръщането им в България.  По думите и това е „хибрид между камерна изложба и читалня в библиотека“, а кураторите искат да проверят как това ще работи с публиката и дали може в толкова малко пространство да се организира разказ, който да функционира.  В изложбата са използвани копия от репродукции, фотопрепратки, писма, кореспонденция, цитати на изследователи, работили по темата. Подготовката е започнала преди повече от година и половина, предстои да бъде създадено и книжно издание. Цекова подчерта, че зад изложбата стои трудът на много хора и изказа благодарност на всички, помогнали за нейното създаване. 

Освен че е дълго изследователско пътешествие на кураторите, тази изложба по невероятен начин преплита житейски и творчески съдби на личности, които определяме като едни от големите стълбове на българския модернизъм и на всички онези процеси, случили се в България през 30-те и 40-те години на миналия век, каза директорът на казанлъшката галерия д-р Пламен Петров. Той посочи, че именно събитията, които тези личности преживяват заедно през 1923, се превръщат в ключа, начертал следващото развитие на българското изкуство. Д-р Петров отбеляза, че наблюдава работата на Свобода Цекова  и Антон Стайков от две десетилетия и определи настоящата изложба като „изумително важна крачка в техния творчески тандем“. Той изрази надежда тя да бъде показана в разгърнатия си вариант и в Мюнхен. Мисля, че това е едно от най-европейски изпълнените изложбени продукти в страната в последните няколко години, заяви директорът. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Жители на Брезник протестираха и поискаха временна комисия да проучи функционирането на водоснабдителната мрежа в общината
Изкуството е като магия – предаване на енергия и чувства
Доброволните формирования в област Враца са имали шест участия в гасене на пожари от началото на годината
Спасена е жена при пожар в административна сграда в Сливен
Кметовете на малките населени места изпълняват много повече от една роля
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
На преден план
Апелативният съд във Велико Търново намали мерките за неотклонение на четиримата младежи, задържани за побой над директора на полицията в Русе, заседанието продължи около 13 часа
Контекст
Във Видинския архив подреждат изложбата „Модата в огледалото на едно столетие (1850-1950)“
Местен фокус
С шествие до "триъгълника на властта" завърши протестът в София в подкрепа на кмета на Варна Благомир Коцев
Сфера
Жители на Брезник протестираха и поискаха временна комисия да проучи функционирането на водоснабдителната мрежа в общината
В детайли
Творби на млади фотографи бяха показани в изложба в Пловдив
Контекст
Честният пояс на Пресвета Богородица пристига в Бургас за поклонение на Кръстовден
В детайли
Община Априлци планира да разшири числеността на доброволното формирование в града до 15 души
Сфера
Изкуството е като магия – предаване на енергия и чувства
Контекст
Честният пояс на Света Богородица бе посрещнат тържествено в Сливен
Основна линия
Кметът на Берковица Радослав Найденов заяви, че местната власт и жителите на града са против законопроекта за ВиК за закриване на общински водни дружества
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.