Начало Местен фокус Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
10644
България

Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев.Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година.

| 12 Септември 2025, 21:23 ч.
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Снимка © БТА

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев. Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година. Мюнхен 1923“, са Свобода Цекова и Антон Стайков, а на малко познатия дружески шарж, около който е изградена тя, са изобразени знакови фигури от българския културен живот между двете световни войни. 

Нормален е трафикът на граничните контролно-пропускателни пунктове (ГКПП) и п

Тази година бюджетът е коалиционен и аз няма да поставя под риск поскъпването

Безплатни скринингови прегледи за ранно откриване на белодробни заболявания о

Двама мъже са задържани за срок до 24 часа по сигнали за домашно насилие, пол

Актуализация на поименното разпределение на капиталовите разходи за настоящат

Рисунката е създадена от Райко Алексиев в Мюнхен през бурната 1923 година, като по неясни причини художникът го е скъсал и изхвърлил веднага след създаването му. По-късно творбата е спасена от Олга Живкова – сестра на Маша Живкова-Узунова, тогава годеница на Дечко Узунов – и пренесена в София. Сто години по-късно чрез тази изложба творбата достига до публиката, носейки своите истории и загадки. 

В зимната сцена на отпътуване на рисунката оживява група български студенти и интелектуалци – едни вече утвърдени, други още в началото на своя път. Сред тях са поетите Николай Лилиев и Елисавета Багряна, писателите Светослав Минков и Георги Райчев, художниците Райко Алексиев, Дечко Узунов, Константин Щъркелов и Маша Живкова, а разказът на експозицията не свършва в края на 1923 година, а проследява живота им и след тяхното завръщане в България. 

Творбата е предоставена на кураторите от наследничката на Олга Живкова Мария Дерменджиева с идеята да разкажат историята зад нея, каза Антон Стайков. „Тя донесе тази никога непоказвана и нереставрирана и пълна с мистерия рисунка и ние решихме да се опитаме да направим дори и малък разказ, защото си струва“, посочи той. Кураторът подчерта, че  непознат шарж на 11 герои не е нещо, което се среща често. Сюжетът на творбата е именно от 1923 година. „Знаем за този период, за българската колония, за интересната година и решихме да направим нашия малък разказ и да обедини тези персонажи, които са на карикатурата, за да отдадем дължимото на тези български творци“, обясни той. По думите му във всички от тях има разочарование от това, което става в България, както и желание да се докоснат колкото се може повече до културната среда в Германия, за което пък им помага хиперинфлацията. „Тогава се оказва, че докато марката се превръща от десетки хиляди до милиард, българският лев има по-висока стойност и те могат да си позволят да си купуват най-различни, понякога луксозни неща“, отбеляза Антон Стайков. Всички от тях впоследствие се прибират в България и изграждат в периода между двете войни част от елита на страната. Кураторът изрази мнение, че този шарж ще даде възможност на изследователите да открият много неща около тези личности и посочи, че именно това е смисълът на подобни открития - да влязат в общия разказ. 

За кураторите най-голямото предизвикателство е било да разгърнат разказа в толкова камерно пространство, коментира Свобода Цекова. „Намираме се в стая, която е може би 12 квадратни метра. Правили сме изложби на 1000 квадрата и повече, но никога не сме работили в толкова малко помещение и се чудехме много как да направим разказа“, посочи тя. Цекова изказа специална благодарност на директора на Художествена галерия – Казанлък д-р Пламен Петров за това, че е отворен за всякакви идеи и е посрещнал с абсолютно доверие идеята изложбата да започва в шкаф. „От шкафа разказът преминава върху една маса и в една книга, която представя какво са правили героите през 1923 година, но има и отделни глави, които дават допълнителна информация за контекста събитията“, обясни Свобода Цекова. Макар и темата да е 1923 година, разказът не спира в края на годината, а продължава с историята на тези хора след завръщането им в България.  По думите и това е „хибрид между камерна изложба и читалня в библиотека“, а кураторите искат да проверят как това ще работи с публиката и дали може в толкова малко пространство да се организира разказ, който да функционира.  В изложбата са използвани копия от репродукции, фотопрепратки, писма, кореспонденция, цитати на изследователи, работили по темата. Подготовката е започнала преди повече от година и половина, предстои да бъде създадено и книжно издание. Цекова подчерта, че зад изложбата стои трудът на много хора и изказа благодарност на всички, помогнали за нейното създаване. 

Освен че е дълго изследователско пътешествие на кураторите, тази изложба по невероятен начин преплита житейски и творчески съдби на личности, които определяме като едни от големите стълбове на българския модернизъм и на всички онези процеси, случили се в България през 30-те и 40-те години на миналия век, каза директорът на казанлъшката галерия д-р Пламен Петров. Той посочи, че именно събитията, които тези личности преживяват заедно през 1923, се превръщат в ключа, начертал следващото развитие на българското изкуство. Д-р Петров отбеляза, че наблюдава работата на Свобода Цекова  и Антон Стайков от две десетилетия и определи настоящата изложба като „изумително важна крачка в техния творчески тандем“. Той изрази надежда тя да бъде показана в разгърнатия си вариант и в Мюнхен. Мисля, че това е едно от най-европейски изпълнените изложбени продукти в страната в последните няколко години, заяви директорът. 

Кметът на община Гърмен Феим Иса подписа три административни договора с Държа

Служители на полицейското управление в Павликени са задържали мъж на 36 годин

Експерти от министерствата на отбраната на България и Сърбия ще обменят опит

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Община Троян приключи реализацията на проект за рeкултивиране на отпадъците в клетки 1 и 2 на депото за твърди битови отпадъци
Община Троян приключи реализацията на проект за рекултивиране на отпадъците в клетки 1 и 2 на депото за твърди битови отпадъци, съобщи на пресконференция кметът на общината Донка М ...
Работник е загинал по време на отстраняване на ВиК авария в Лясковец
Работник е загинал по време на отстраняване на ВиК авария в Лясковец. Окръжната прокуратура във Велико Търново е образувала следствено дело за смърт, причинена при трудова злополук ...
Нов общински съветник влезе на мястото на напусналия Емил Гущеров в Дупница
Нов общински съветник положи клетва днес в Общинския съвет в Дупница. Димитър Крекманов (ГЕРБ) зае мястото на подалия заявление за напускане на съвета Емил Гущеров. Общинската изби ...
Девет сливенски квартала остават без вода на 7 ноември
Девет сливенски квартала остават без вода в петък, 7 ноември, съобщиха от „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД. От 8:00 до 23:00 ч. ще бъде спряно водопода ...
Парламентът ратифицира Рамково споразумение за заем между Банката за развитие на Съвета на Европа и България
Парламентът ратифицира на второ четене Рамково споразумение за заем между Банката за развитие на Съвета на Европа и България, Механизъм за съфинансиране на програми, съфинансирани ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Ограничиха движението по участък от бургаския бул. "Тодор Александров" заради пътен инцидент
Ограничено е движението по част от бургаския булевард "Тодор Александров" в района на стадион "Черноморец", . Причината е пътнотранспортно произшествие. В непосредствена близост до ...
Мъж пострада при катастрофа на пътя Асеновград-Смолян
Мъж е пострадал при катастрофа на пътя Асеновград-Смолян, съобщи дежурният в Областно пътно управление-Смолян. Пътният инцидент е станал в района на село Хвойна между лек авт ...
С шествие от центъра на луковитското село Дерманци до паметника на Христо Чернопеев бяха отбелязани 110 години от гибелта на войводата
С шествие от центъра на луковитското село Дерманци до открития преди четири десетилетия паметник на Христо Чернопеев бяха отбелязани 110 години от гибелта на войводата, съобщиха от ...
Община Троян приключи реализацията на проект за рeкултивиране на отпадъците в клетки 1 и 2 на депото за твърди битови отпадъци
Община Троян приключи реализацията на проект за рекултивиране на отпадъците в клетки 1 и 2 на депото за твърди битови отпадъци, съобщи на пресконференция кметът на общината Донка М ...
За втори път през последните пет години България е член на Съвета на ООН по правата на човека
За втори път през последните пет години България е член на Съвета на ООН по правата на човека, каза министърът на външните работи Георг Георгиев при представянето на изпълнението н ...
Тикер в 01:34 ч.
Ограничено е движението по част от бургаския булевард "Тодор Александров" в райо ...
Начало Местен фокус
10644
България

Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев.Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година.

| 12 Септември 2025, 21:23 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Камерна изложба в Казанлък разказва за съдбите на личности, изобразени върху непоказвана до момента рисунка на Райко Алексиев
Снимка © БТА

Камерната изложба, подредена в една от стаите на къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък, разказва историята на неизследвана и непубликувана до момента рисунка на Райко Алексиев. Куратори на експозицията, озаглавена „Краят на една година. Мюнхен 1923“, са Свобода Цекова и Антон Стайков, а на малко познатия дружески шарж, около който е изградена тя, са изобразени знакови фигури от българския културен живот между двете световни войни. 

Рисунката е създадена от Райко Алексиев в Мюнхен през бурната 1923 година, като по неясни причини художникът го е скъсал и изхвърлил веднага след създаването му. По-късно творбата е спасена от Олга Живкова – сестра на Маша Живкова-Узунова, тогава годеница на Дечко Узунов – и пренесена в София. Сто години по-късно чрез тази изложба творбата достига до публиката, носейки своите истории и загадки. 

В зимната сцена на отпътуване на рисунката оживява група български студенти и интелектуалци – едни вече утвърдени, други още в началото на своя път. Сред тях са поетите Николай Лилиев и Елисавета Багряна, писателите Светослав Минков и Георги Райчев, художниците Райко Алексиев, Дечко Узунов, Константин Щъркелов и Маша Живкова, а разказът на експозицията не свършва в края на 1923 година, а проследява живота им и след тяхното завръщане в България. 

Творбата е предоставена на кураторите от наследничката на Олга Живкова Мария Дерменджиева с идеята да разкажат историята зад нея, каза Антон Стайков. „Тя донесе тази никога непоказвана и нереставрирана и пълна с мистерия рисунка и ние решихме да се опитаме да направим дори и малък разказ, защото си струва“, посочи той. Кураторът подчерта, че  непознат шарж на 11 герои не е нещо, което се среща често. Сюжетът на творбата е именно от 1923 година. „Знаем за този период, за българската колония, за интересната година и решихме да направим нашия малък разказ и да обедини тези персонажи, които са на карикатурата, за да отдадем дължимото на тези български творци“, обясни той. По думите му във всички от тях има разочарование от това, което става в България, както и желание да се докоснат колкото се може повече до културната среда в Германия, за което пък им помага хиперинфлацията. „Тогава се оказва, че докато марката се превръща от десетки хиляди до милиард, българският лев има по-висока стойност и те могат да си позволят да си купуват най-различни, понякога луксозни неща“, отбеляза Антон Стайков. Всички от тях впоследствие се прибират в България и изграждат в периода между двете войни част от елита на страната. Кураторът изрази мнение, че този шарж ще даде възможност на изследователите да открият много неща около тези личности и посочи, че именно това е смисълът на подобни открития - да влязат в общия разказ. 

За кураторите най-голямото предизвикателство е било да разгърнат разказа в толкова камерно пространство, коментира Свобода Цекова. „Намираме се в стая, която е може би 12 квадратни метра. Правили сме изложби на 1000 квадрата и повече, но никога не сме работили в толкова малко помещение и се чудехме много как да направим разказа“, посочи тя. Цекова изказа специална благодарност на директора на Художествена галерия – Казанлък д-р Пламен Петров за това, че е отворен за всякакви идеи и е посрещнал с абсолютно доверие идеята изложбата да започва в шкаф. „От шкафа разказът преминава върху една маса и в една книга, която представя какво са правили героите през 1923 година, но има и отделни глави, които дават допълнителна информация за контекста събитията“, обясни Свобода Цекова. Макар и темата да е 1923 година, разказът не спира в края на годината, а продължава с историята на тези хора след завръщането им в България.  По думите и това е „хибрид между камерна изложба и читалня в библиотека“, а кураторите искат да проверят как това ще работи с публиката и дали може в толкова малко пространство да се организира разказ, който да функционира.  В изложбата са използвани копия от репродукции, фотопрепратки, писма, кореспонденция, цитати на изследователи, работили по темата. Подготовката е започнала преди повече от година и половина, предстои да бъде създадено и книжно издание. Цекова подчерта, че зад изложбата стои трудът на много хора и изказа благодарност на всички, помогнали за нейното създаване. 

Освен че е дълго изследователско пътешествие на кураторите, тази изложба по невероятен начин преплита житейски и творчески съдби на личности, които определяме като едни от големите стълбове на българския модернизъм и на всички онези процеси, случили се в България през 30-те и 40-те години на миналия век, каза директорът на казанлъшката галерия д-р Пламен Петров. Той посочи, че именно събитията, които тези личности преживяват заедно през 1923, се превръщат в ключа, начертал следващото развитие на българското изкуство. Д-р Петров отбеляза, че наблюдава работата на Свобода Цекова  и Антон Стайков от две десетилетия и определи настоящата изложба като „изумително важна крачка в техния творчески тандем“. Той изрази надежда тя да бъде показана в разгърнатия си вариант и в Мюнхен. Мисля, че това е едно от най-европейски изпълнените изложбени продукти в страната в последните няколко години, заяви директорът. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Община Троян приключи реализацията на проект за рeкултивиране на отпадъците в клетки 1 и 2 на депото за твърди битови отпадъци
Работник е загинал по време на отстраняване на ВиК авария в Лясковец
Нов общински съветник влезе на мястото на напусналия Емил Гущеров в Дупница
Девет сливенски квартала остават без вода на 7 ноември
Парламентът ратифицира Рамково споразумение за заем между Банката за развитие на Съвета на Европа и България
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Основна линия
Ограничиха движението по участък от бургаския бул. "Тодор Александров" заради пътен инцидент
Контекст
Мъж пострада при катастрофа на пътя Асеновград-Смолян
Местен фокус
С шествие от центъра на луковитското село Дерманци до паметника на Христо Чернопеев бяха отбелязани 110 години от гибелта на войводата
Сфера
Община Троян приключи реализацията на проект за рeкултивиране на отпадъците в клетки 1 и 2 на депото за твърди битови отпадъци
Основна линия
За втори път през последните пет години България е член на Съвета на ООН по правата на човека
Основна линия
Мъж е глобен заради незаконно придобита дървесина в Петричко
В детайли
Преустановяването на разделното събиране на отпадъци в 16 района е заради невъзможност да се осъществява в условията на СО, заявиха от „Екобулпак“
Сфера
Работник е загинал по време на отстраняване на ВиК авария в Лясковец
Контекст
Енергийната сигурност и сътрудничеството в тази област обсъдиха премиерът Росен Желязков и президентът на Украйна Володимир Зеленски
Основна линия
От Пазарджик започва информационната кампания "Призвание: БиоЛогичен!"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.